Ladataan...

Ajankohtaista

Värit ja kontrastit vaikuttavat saavutettavuuteen

Monella yrityksellä on määriteltynä omat brändivärit. On siis itsestään selvää, että ohjelmistoa tilaavan yrityksen brändivärit huomioidaan ja yhtenäistetään yrityksen muihin tuotteisiin.

Määritellessä värejä ja niiden sävyjä tulee huolehtia, että valmistetun ohjelmiston kriittisimmät tiedot eivät jää saamatta sen takia, että värimaailma on vääränlainen tai kontrasti on epäselvä. Pahimmassa tapauksessa ohjelmisto tai sivusto on niin käyttökelvoten, että sillä karkotetaan potentiaaliset ja tärkeät asiakkaat pois. Väri- ja kontrasti vaihtoehtojen valitsemisen helpottamiseksi on määritelty saavutettavuuden vähimmäisstandardit, joista löytyy laajemmin tietoa esimerkiksi saavutettavasti.fi-sivustolta.

Tyypillisempänä esimerkkinä huonoista väriyhdistelmistä käytetään punaista ja vihreää. Saavutettavuuden kannalta nämä värit eivät erotu tarpeeksi hyvin toisistaan jos niiden kontrasti on liian matala. Myös jos tekstien ja taustan värit ovat liian saman sävyisiä, esimerkiksi tumma teksti tummaa taustaa vasten, voi sivustoa olla hankalaa lukea ja tällöin se heikentää saavutettavuutta.

Värit ovat tehokas tapa erottautua, mutta niiden keskinäisen toimivuuden testaamiseen kannattaa käyttää aikaa. Tähän tarkoitukseen löytyy useita työkaluja, joita voi hyödyntää. Erilaiset palvelut auttavat ymmärtämään mitenkä värit sulautuvat toisiinsa ja onko saavutettavuus heikkoa vai vahvaa. Esimerkiksi https://contrast-ratio.com/ sivustolla voi näppärästi tarkistaa,
kuinka eri värit toimivat keskenään.

Yksi vai kaksi dinoa? Erilaiset värinäön häiriöt ovat yllättävän yleisiä, ja jopa 8 prosentilla miehistä esiintyy puna-viher- tai viher-punaheikkoutta. Matalan kontrastin vuoksi oikeanpuoleinen dinosaurus saattaakin kadota kokonaan näkyvistä.