Arvoihimme kuuluu aito halu auttaa muita parantamaan tulostaan omassa liiketoiminnassaan. Uusien ratkaisujen löytäminen vaatii kuitenkin uteliaisuutta ja asioiden pohtimistä. Siksi projektien määrittelypalavereissa miksi-kysymykset ovat mainio työkalu.

Miksi-kysymyksellä on hankalan sanan maine. Jostain syystä miksi-kysymykset koetaan vielä hieman negatiivisena ja kyseenalaistavan keinona kommunikoida.

  • Dicodelaiset kysyvät miksi, koska haluamme auttaa.
  • Dicodelaiset kysyvät miksi, koska haluamme määritellä ja valmistaa paras mahdollinen lopputulos.
  • Dicodelaiset kysyvät miksi, koska haluamme säästää asiakkaan rahaa.
  • Dicodelaisest kysyvät miksi, jotta välttyisimme mahdollisilta väärinymmärryksiltä. Lopputuloksen kannalta ei tehdä turhia ominaisuuksia, jotka syö budjettia tärkeämmiltä ja tarpeellisimmilta asioilta.

Negatiivinen suhtautuminen miksi-kysymyksiin olisi syytä unohtaa, sillä ne kertovat halusta ymmärtää.