Ladataan...

Ajankohtaista

3D-visualisoinnista on tullut entistä käyttökelpoisempaa

Vaikka äänekkäin pöhinä 3D:n ympärillä onkin vähentynyt, on teknologia tullut entistä käyttökelpoisemmaksi. Tavalliselle ihmiselle 3D:stä tulee usein ensimmäisenä mieleen videopelit ja elokuvien erikoistehosteet, mutta digitaalisen visualisoinnin mahdollisuudet ovat paljon laajemmat.

Moni näkee 3D-grafiikkaa tietämättään päivittäin mainoksissa: Kellot, puhelimet, shampoopullot, hampurilaiset ja jopa upeasti sisustetut huoneet ovat yhä useammin taitavan 3D-visualisoinnin tulosta. Tietokoneella luotua grafiikkaa onkin yhä vaikeampaa erottaa todellisesta valokuvasta tai videosta.

Arkkitehtuurin, teollisen muotoilun ja viihteen parissa työskenteleville 3D-maailma on ollut osa työtä jo pitkään. Käyttökohteita olisi kuitenkin muillakin aloilla. 3D:n avulla voi luoda asioita, joita ei olisi mahdollista tai järkevää toteuttaa reaalimaailmassa. Visualisointia voidaan myös ohjata käyttäjän valintojen mukaan. Usein mallinnuksella halutaan parantaa dokumentointia ja ohjeita, tai tuoda tyylikkyyttä ja ammattimaisuutta markkinointiin. Vuorovaikutus 3D-mallin kanssa on mahdollisuus visuaaliseen tarinankerrontaan: kääntäminen, zoomaaminen ja yksityiskohtien tarkastelu tuovat tuotteen lähelle.

Dicodella 3D-esitysten tekemiseen käytetään usein Three.js JavaScript-kirjastoa, joka tarjoaa korkean tason rajapinnan 3D-visualisointien tekemiseen. Geometrisiin ja matemaattisiin malleihin perustuva kolmiulotteinen kuvaus muutetaan esitettävään muotoon renderöimällä, eli simuloimalla valon heijastumista eri materiaaleista niin, että kolmiulotteinen kappale voidaan näyttää kaksiulotteisella näytöllä.

Three.js avulla voidaan esimerkiksi toteuttaa yrityksen verkkosivuille 3D-esitykset sen valmistamista tuotteista, jolloin tuotteet voidaan esitellä jopa ennen kuin niiden tuotanto on aloitettu.