Kolmiulotteiset kokemukset ovat tuttuja kuluttajille elokuvateattereiden 3D-näytösten myötä sekä pelien, erityisesti VR (Virtual reality) -seikkailujen maailmasta. Nyt myös matkailuala, koronatilanteen yhä vallitessa, on hyödyntänyt 3D-tekniikkaa ja ottanut haltuun yhä enemmän virtuaalista todellisuutta.
Kolmiulotteinen mallinnus, tai markkinakielessä 3D-mallinnus havainnollistaa virtuaalisesti asiakkaalle ja loppukäyttäjälle tarkemmin haluttua lopputulosta. Pienten yksityiskohtien tarkastelu käy 3D:n avulla helposti, kun tietokoneen ruudulla pääsee kääntämään mallinnettua kappaletta 360 astetta ja tarkastelemaan tuotetta ja sen yksityiskohtia läheltä. Tämä nopeuttaa ostopäätöksen tekoa, sillä niin kutsutun ”renkaan potkimisen” voi suorittaa virtuaalisessa ympäristössä.
Useissa Dicoden projekteissa käytetään 3D-tekniikkaa. Esimerkiksi ilmanvaihdon päätelaitteita valmistavan Climecon Oy:n projekteissa ilmavirtojen mallintamisessa 3D-mallintaminen on tärkeässä osassa kehitystyötä. Sovelluksen avulla loppukäyttäjä saa valittua tarpeisiinsa sopivan ilmastointilaitteet, sillä hän näkee heti valitsemiensa laitteiden hyödyn. Alumiinituotteita valmistavalle ja suunnittelevalle Purso Oy:lle Dicode valmisti myynti- ja esittelytyökalun Napsu -järjestelmälle. Sovellus havainnollistaa Purson Napsu-tuotteita 3D-tekniikkaa hyödyntäen ja helpottaa merkittävästi myyjien työtä.